Se allt med kundens ögon

Ha rätt mental inställning. Vill du vara en vinnare eller förlorare. Att ha rätt attityd och se möjligheter i stället för problem är A och O för ett lyckat företagande.

Var vänlig. Hälsa artigt, visa intresse när andra talar och själv bemöda sig om att tala tydligt och inte för fort.

Lyssna, lyssna och lyssna. Idag är det fler som pratar än som lyssnar. Därför kommer den som verkligen lyssnar på sina kunder att uppfattas som en mycket trevlig affärskontakt. Alla frågor en kund ställer är egentligen köpsignaler.

Håll löften. Ring alltid tillbaka om du har lovat att ringa. Har du inget besked att komma med ring och säg det. Skicka offerter till kunder som har bett om det eller säg ifrån direkt om du inte har möjlighet att ta jobbet.

Fråga, fråga och fråga. Ställ frågor och var vaksam på signaler som visar vad som intresserar kunden. Ta reda på vad som är kundens problem där har du köpsignalen. Ställ också konkreta följdfrågor, hellre en fråga för mycket än en för lite.

Sälj, sälj och sälj. Alltför många företagare vill inte sälja, de tycker att kunden ska köpa. I dagens företagsklimat behöver vi kunna sälja. Avsluta med att konstatera att kunden har gjort ett bra köp det vill alla höra.

Prisargumentera. Förklara för kunden varför priset ser ut som det gör. Berätta om dina styrkor och var konkret. Säg inte bara ”vi ger bra service”, utan tala om vad kunden får för service, snabb leverans, bra support osv. Pruta inte.

Ha roligt. Fokusera på det som är positivt, även när det går snett. En god atmosfär i företaget smittar av sig på kunderna tänk om flygbolagets representation hade lyckats avväpna sina ilskna passagerare, vilken skillnad hade inte det gjort.

Var nyfiken. Vad vet du egentligen om dina kunder. Om dina konkurrenters priser. Om hur andra branscher löser likartade problem. Genom att vara nyfiken och ta reda på hur andra gör kan du dra viktiga lärdomar. Då kan det löna sig att lyfta blicken. Knyt kontakter över gränserna det kommer ni båda att ha nytta av.

Följ upp och fakturera snabbt. Det bästa sättet att ta reda på om kunden är nöjd är att fråga. Antingen genom att du själv kontaktar dem eller genom att du snabbt fakturerar. En missnöjd kund som får fakturan kommer snabbt att höra av sig till dig. Då hinner du snabbt rätta till det som gick fel, innan kunden hinner sprida sitt missnöje.



Posted 2019-05-14 by admin in category "Innehåll