11 säljmodeller

1. Skaffa kunskap om din kund. För att kunna bygga en långsiktigt relation med en kund krävs att du känner till kundens behov. Ta gärna reda på vilka lösningar kunden använder idag. Om du känner till behoven kan du anpassa din försäljning efter det.

2. Lyssna mer än du pratar.  Många säljare pratar på utan att lyssna på kunden. Om du verkligen lyssnar på vad kunden vill säga har du redan skapat en god relation.

3. Använd referenser. Alla nya kunder känner lite motstånd inför ett köp. Visa hur nöjda dina tidigare kunder är. Använd referenser i allt ditt säljmaterial.

4. Lista med för- och nackdelar. Vissa kunder vill aldrig bestämma sig. Då kan du vara smart att be kunden att själv skriva en lista på för- och nackdelar med din lösning.

5. Visa affärens värde. Väldigt många försäljare  pratar om pris och rabatter. Det allra bästa sättet att få kunden köpsugen är att visa värde. Peka på hur mycket enklare kundens vardag kommer att bli med ditt alternativ. Samma sak gäller i marknadsföring. Fokusera på kundvärdet.

6. Pruta inte. Tror du på dina produkter och tjänster? Tycker du de är värda sitt pris? Då behöver du inte pruta.

7. Vänd på steken. När kunden kommer med argument som ”det är för dyrt” kan du utnyttja dem till din fördel. Visa varför kunden tjänar på att välja ett dyrare alternativ.

8. Använd deadlines. Många kunder svårt att bestämma sig. Ett enkelt sätt att få fart på dem är att sätta tidsbegränsade kampanjer eller deadlines inom vilka kunden behöver bestämma sig.

9. Få kunden att säga ja. Ställ frågor som kunden bara kan svara ja på. T ex ”skulle du tycka om en lösning som förenklar din vardag?” eller ”har du sett att vi har rea den här veckan?”

10. Använd alternativmodellen. Ungefär samma modell som ovanstående, med skillnaden att ger kunden två alternativ, t ex ”tycker du boken i svart eller rosa? eller ”föredrar du att betala med kort eller kontant?” Genom ledande frågor hjälper du kunden att ta ett beslut.

11. Sätt in stöten. I varje säljsamtal kommer du till en punkt då kunden är mer intresserad på din produkt. Be om köpbeslut i det ögonblicket. Vänta inte för länge, våga fråga.



Posted 2019-04-10 by admin in category "Innehåll